انتشار سه کتاب آموزش تخصصی طراحی گرافیک

انتشار سه کتاب آموزش تخصصی طراحی گرافیک

مجموعه کتاب‌های مبادی مباحث کارشناسی طراحی گرافیک در ارتباط تصویری بر اساس مباحث آموزشی در سطح کارشناسی این رشته تهیه شده‌اند. در این کتاب‌ها برای استفادۀ بهتر دانشجویان و درک بهتر مطالب، در پایان بخش‌ها تـمرین‌هایی آورده شده است و تألیف آن‌ها به‌گونه‌ای است که برای عموم علاقه‌مندان، هنرجویان و مدرسان این رشته به‌صورت کتابی راهنما مفید باشد.


تفاوت بنیادی کتاب‌های این مجموعه با سایر کتاب‌های این رشته در این است که، مباحث و دیدگاه‌های معمول یا سنتی آموزش طراحی گرافیک به‌صورت بازنگری شده و با توجه به نیازهای روز تألیف و تدوین شده‌اند، و عنوان‌های جدید و برخاسته از گرایشات نو در تـخصص و حرفۀ‌ طراحی گرافیک نیز به آن‌ها افزوده شده است، و نیز همگی آن‌ها بر اساس شیوه‌های تدریس امروزی و به‌وسیلۀ نویسندگانی تألیف شده‌اند که بسیاری از آن‌ها علاوه بر سابقۀ اشتغال موفق حرفه‌ای در طراحی گرافیک، به‌طور تـخصصی مدرس همان موضوع در مراکز آموزشی نیز هستند.
هدف از انتشار این مجموعه، افزودن دانش نظری و مهارت‌های کاربردی دانشجویان طراحی گرافیک و علاقه‌مندان به این رشته است.

تجزیه و تحلیل آثار بصری زمینه‌های مشترکی در تمام رشته‌های هنرهای تجسمی دارد، ولی در ارتباط تصویری میزان ارتباط‌پذیری اثر با هدف یا موضوع تعیین شده، و توجه به شرایط عمومی مخاطب و رسانه مورد استفاده، بیش از سایر هنرها مورد توجه است.
هدف اصلی از تجزیه و تحلیل هر اثر از نظر بصری، نوشتن یا صحبت‌کردن درباره آن به شیوه‌ای است که اثر بهتر فهمیده شود. برای این‌کار، ابتدا باید اجزای مختلف کار را جداگانه دید. سپس ارتباط این اجزا با یکدیگر را توضیح داد. سرانجام، براساس آنچه مشاهده می‌شود و با توجه به خصوصیت‌های فرهنگی،‌ اجتماعی، قومی و پرهیز از بیان مفاهیم کلی مثل «خلاق»، «خوب»، «بد»، «زیبا»، «زشت» و …، باید میزان موفقیت آن اثر در ایجاد یک محیط بصری خاص برای انتقال اندیشه و پیام سنجیده شود؛ زیرا هدف اصلی از ارائه تحلیل، دیدن جایگاه آن در ارتباط تصویری است.
در این کتاب سعی شده است به مهم‌ترین مباحث مورد نیاز تحلیل آثار گرافیک در ارتباط تصویری پرداخته شود، تا دانشجویان رشته‌های ارتباط تصویری در مقاطع مختلف و نیز عموم علاقه‌مندان بتوانند آن اثر را به‌طور واقع‌بینانه مورد تحلیل قرار دهند و سپس آن‌ را به‌صورت نوشته یا مقاله‌ای مستند در کلاس درس یا سایر محافل ارائه کنند.

طراحی گرافیک کاربردهای گسترده‌ای دارد، مانند طراحی انواع نشانه‌ها، طراحی پوسترها، آگهی‌ها و اعلان‌های روزنامه‌ای، تصویرسازی برای متن کتاب‌ها، طراحی بسته‌بندی، طراحی امور سینمایی و تلویزیونی و بسیاری از گرایش‌های دیگر در محیط‌های چاپی، فضاهای مجازی (رایانه‌ها) و محیطی. این کتاب مبحث طراحی گرافیک را در محیط زندگی مطرح و گستره نفوذ آن را در چند گروه اصلی تعیین می‌کند. گرافیک محیطی به‌عنوان بخشی از تصویر جامعه شهری می‌تواند در شیوه تعامل انسان با فضای زندگی او و برآورده کردن خواسته‌هایش، مؤثر واقع شود. مطالب مطرح شده در این کتاب مباحث پایه گرافیک محیطی برای دوره کارشناسی گرافیک است و توجه دانشجویان را به تعیین محدوده گرافیک محیطی و رعایت اصول و مبانی این رشته و سهم آن در سامان‌دهی به ناهنجاری‌ها، زشتی‌ها، بی‌نظمی‌ها و آلودگی‌های بصری که اکنون در کلان‌شهرها با آن روبه‌رو هستیم معطوف می‌کند.

تبلیغات یکی از بسترهایی است که طراحی گرافیک در آن نقشی کلیدی ایفا می‌کند. طراحی‌های گرافیکی که برای تبلیغات انجام می‌شوند با تیراژی بسیار بیش‌تر از هر کتاب و نشریه‌ای تولید و تکثیر می‌شوند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن در معرض دید عده زیادی از مخاطبان قرار می‌گیرند. همین امر موجب شده است عده زیادی از طراحان با مهارت‌های مختلف به این صنعت جذب شوند. این کتاب با زبانی ساده، اشاره‌ای فهرست‌وار به مواردی دارد که طراحان گرافیک برای فعالیت در زمینه تبلیغات باید آن‌ها را بدانند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید