کاتالوگ یکی از ابزارهای مهم تبلیغاتی است که صاحبان کسب وکار برای معرفی محصول و برند خود نیاز دارند از آن درکنار سایر ابزارهای بازاریابی و تبلیغاتی استفاده کنند. عوامل زیادی در طراحی کاتالوگ موثر تاثیرگذار هستند. منظور از موثر بودن طراحی کاتالوگ، این است که با استفاده از المان ها و رعایت مواردی، بالاترین بازده را در کسب مشتری با چاپ کاتالوگ بدست آوریم. در این مقاله، ابتدا به این موضوع می پردازیم که کاتالوگ چیست و منظور از یک کاتالوگ موثر چیست. سپس به عوامل تاثیرگذار برای طراحی یک کاتالوگ موثر و کارا خواهیم پرداخت.
اگر بخواهیم کاتالوگ را به صورت کامل معرفی نمائیم، باید بگوئیم که یک کاتالوگ حرفه ای شامل دفترچهای از اطلاعات کامل محصولات و یا خدمات است که مخاطب میتواند هنگام مطالعه آن با نحوه استفاده از محصولات و یا خدمات آشنا شود.
تاریخچه کاتالوگ
کاتالوگ برای اولین بار در سال 1498 (قرن بیستم) در ونیز طراحی و چاپ شد. این کاتالوگ به صورت دست نویس و برای فروش تعدادی کتاب در نمایشگاه شهر طراحی شده بود.
مزایای استفاده از کاتالوگ حرفه ای
کاتالوگ یکی از موثرترین ابزارهای بازاریابی آفلاین و چاپی است و بسیاری از صاحبان برند و کسب و کار برای معرفی محصولات خود از آن استفاده می کنند. کاتالوگ دارای مزایای بسیاری است که می توان از مهمترین آنها به معرفی برند و شرکت، معرفی محصولات و یا خدمات و افزایش فروش اشاره کرد.
برای افزایش میزان تاثیرگذاری کاتالوگ بر روی مشتریان بهتر است که در نحوه طراحی، انواع و چاپ آن دقت شود. ما در ادامه این مقاله به بررسی این عوامل میپردازیم.
نحوه طراحی کاتالوگ
عواملی مانند اندازه فونت، رنگ و عکس مناسب میتواند در نحوه طراحی کاتالوگ موثر باشد، که در ادامه به بررسی بیشتر این عوامل خواهیم پرداخت.
انتخاب اندازه مناسب فونت
هنگام انتخاب فونت مناسب برای طراحی کاتالوگ، بهتر است که در اندازههای آن دقت شود. استفاده از دو یا سه اندازه متفاوت فونت در کاتالوگ باعث ایجاد هارمونی مناسب و افزایش میزان تاثیرگذاری آن بر روی مخاطبان میگردد.
انتخاب رنگ مناسب
هنگامی که میخواهید رنگ مناسبی را برای طراحی کاتالوگ انتخاب کنید این موضوع را در نظر بگیرید، که رنگها میتوانند یک پل ارتباطی بین مشتریان با محصول و برند ایجاد کنند. با توجه به علم روانشناسی رنگ، برای معرفی و انتقال پیام برند و محصولات به مشتریان از رنگهای مناسب و جذاب در طراحی کاتالوگ استفاده شود.
انتخاب عکس مناسب
انتخاب عکس کاتالوگ در انتقال پیام به مخاطب تاثیرگذار است و شاید یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در طراحی کاتالوگ موثر باشد. هنگام طراحی کاتالوگ بهتر است از عکسهایی استفاده شود که بتواند پیام محصولات و خدمات را به صورت شفاف به مخاطبان انتقال دهد.
انواع کاتالوگ
کسبوکارها با توجه به هدف و نوع پیام انتقالدهنده به مخاطب جهت طراحی کاتالوگ اقدام میکنند. کاتالوگ دارای انواع و دستهبندیهای مختلفی است، که از مهمترین آنها میتوان به کاتالوگهای علمی (معرفی محصولات علمی)، هنری (معرفی آثار هنری) و فروش اشاره کرد. همانطور که از اسم کاتالوگ فروش پیداست، این نوع کاتالوگ برای معرفی و فروش محصولات و خدمات به مشتریان مورد استفاده قرار میگیرد.
چاپ کاتالوگ
بسیاری از سازمانها به دلیل هزینههای بالای چاپ، اقدام به چاپ کاتالوگ در تیراژ پائین میکنند. امروزه در صنعت چاپ از دو روش (چاپ کاتالوگ آفست و دیجیتال) استفاده میشود.
چاپ آفست برای تیراژ بالا و چاپ دیجیتال برای تیراژ پایین است. در دنیای رقابتی امروزه، کسبوکارها جهت معرفی و فروش محصولات و خدمات خود به چاپ کاتالوگ میپردازند. آنها برای چاپ کاتالوگ های خود از روش دیجیتال استفاده میکنند. چاپ دیجیتال نه تنها در تیراژ پایین بوده بلکه باعث افزایش کیفیت و صرفهجوئی در هزینههای سازمان میگردد.