طراحی لوگو زیبا و حرفهای ویترین وبسایت شما محسوب میشود و یکی از مهمترین اقدامات اولیه در شروع طراحی وب سایت است. طراحی لوگوی حرفه ای در برندینگ بهتر کسبوکارتان نقش کلیدی خواهد داشت. در این مقاله شما را با ۲۵ تکنیک کاربردی برای طراحی یک لوگوی جذاب آشنا خواهیم کرد.
هنگامی که یک لوگوی مناسب همراستا با یک محصول بینظیر ارائه شود و برای مدت زمان قابل توجهی موجود باشد سرانجام میتواند به یک دارایی باارزش برای هر شرکتی تبدیل شود. لوگوهایی مثل نایک، مک دونالد، ستاره سه نقطهای مرسدس و غیره چند نمونه برجسته از این نوع لوگوها هستند. اما علاوه بر ماهیت همهگیر آنها چگونه میتوانید به یک لوگو بهترین فرصت برای رسیدن به چنین وضعیتی را بدهید؟ در هر پروژه لوگوی موفق جهانی صفاتی وجود دارد. در اینجا بعضی از مواردی را که به بهبود کیفیت لوگو کمک میکند برای شما آوردهایم.
۱.کارهای اساسی را انجام دهید
یکی از جالب ترین قسمتهای طراح بودن این است که شما با هر پروژه جدید میتوانید چیزهای جدید یاد بگیرید. هر مشتری حتی در یک حرفه یکسان، متفاوت است وافراد کارهای مختلفی را به روشهای مختلف انجام میدهند.
۲.طرح خود را تبدیل به گنج کنید
استفاده از طرح فرصتی است که ما بتوانیم درخششی در زندگی خود ایجاد کنیم. اما مهمتر از همه ضبط ایدههای مختلف طراحی در مغز ما سریعتر از هر دستگاه دیجیتالی میباشد. بنابراین اگر شب با ایدهای در سر از خواب بیدار میشوید قلم و کاغذ یک راه ایدهآل برای به یاد آوردن آن طرح است. طرحبندی همچنین باعث میشود شکلها را راحتتر پیاده کنید. برای ثبت دیجیتال یک طرح همیشه وقت هست اما همان زمان که ایدهای به ذهن شما میرسد باید آن را طراحی کنید و بعد آن را به صورت دیجیتال پیادهسازی کنید.
۳.سیاه و سفید کار کنید
استفاده نکردن از رنگ تا انتهای کار به شما کمک میکند تا توجه خود را بر اصول ایده متمرکز کنید و تغییرات آن را بتوانید به سادگی انجام دهید. با استفاده از رنگبندی جالب یک ایده ضعیف نجات پیدا نمیکند، در صورتیکه یک ایده خوب حتی بدون توجه به رنگ نیز خوب میباشد. اگر یک لوگوی معروف را در ذهن خود تصور کنید تصویری که از آن در ذهن ما به وجود میآید یک تصویر بدون رنگ است. این خطوط، شکلها و ایدهها هستند که یک طرح خوب را میسازند و فرقی نمیکند که این طرح یک سیب گاز زده باشد، سه نوار موازی یا چهار حلقه به هم پیوسته و یا هرچیز دیگری باشد.
۴.آن را اختصاصی نگه دارید
یک لوگو باید با ایدهها و فعالیتهایی که ارائه میدهد مرتبط باشد. به عنوان مثال یک فونت زیبا برای رستوران مناسبتر است تا برای یک مهدکودک. یا استفاده از رنگ صورتی و زرد فلورسنت به شما کمک نمیکند تا پیام شما ذهن مردان بازنشسته را درگیر کند. شما این موارد را میدانید که برای یک صنعت چه نوع لوگویی کار میکند و اینها مواردی آشکار هستند. اما باید کمی عمیقتر شوید. هرچه دلیل طراحی شما در پشت یک طراحی خاص مناسبتر باشد فروش ایده به مشتری آسانتر میشود. و این اغلب میتواند چالش برانگیزترین بخش یک پروژه باشد. طراحان فقط طراحی نمیکنند بلکه باید به فکر فروش طرح خود نیز باشند.
۵.هدف شما باید فراخوانی آسان مخاطب باشد
سادگی همیشه در به رسمیت شناختن کمک میکند، به خصوص هنگامی که بسیاری از برندها برای جلب توجه مخاطب با یکدیگر رقابت میکنند. شما میخواهید به بینندگان و مخاطبان این فرصت را بدهید که تنها پس از یک نگاه ساده یک علامت و یک لوگو را یادآوری کنند و این با یک طراحی دقیق و پر از جزئیات امکانپذیر نمیباشد. یک لوگوی تجاری باید در مفهوم متمرکز شود، یک داستان واحد داشته باشد و در بیشتر موارد ساده باشد. این امر به این دلیل است که این لوگو باید از یک نماد وبسایت گرفته تا درج لوگو برروی یک ساختمان، در افتتاحیهها و در طیف وسیعی از برنامههای دیگر به کار برده شود.
۶.تلاش کنید متفاوت باشید
هنگامی که رقبای مشتریان شما همگی از یک سبک تایپوگرافی خاص با همان رنگ و نمادی که در سمت چپ نام تجاری قرار دارد استفاده میکنند شما باید کاری متفاوت انجام دهید. این کار یک موقعیت عالی را به شما میدهد تا بتوانید مشتریان خود را از هم تفکیک کنید. اما به خاطر داشته باشید وجود لوگوهای مشابه در بازار لزوما به این معنی نیست که کار شما آسانتر شده است، زیرا مدت زیادی ممکن است طول بکشد تا مشتری بتواند این تفاوت را بپذیرد و با دیگران متفاوت باشد. با نشان دادن تصورات خود میتوانید مشتری مورد نظر خود را جلب کنید.
۷.هویت گستردهتری را در نظر بگیرید
بسیار نادر است که شما یک لوگو را به تنهایی بدون زمینه وبسایت یا کارت ویزیت یا نماد یک برنامه به تنهایی مشاهده کنید. به همین دلیل است که نمونهای که به مشتری ارائه میدهید باید انواع مختلفی از زمینههای مختلف را در بر بگیرد تا نشان دهد یک لوگو هنگام مشاهده توسط مشتریان بالقوه چگونه به نظر میرسد. شما باید در زمان طراحی به عقب برگردید، به تصویر به صورت بزرگتر نگاه کنید و مواردی از این دست تا ببینید که کجا هستید و چه چیزی را احاطه کردهاید.
۸.خیلی دقیق نباشید
یک لوگو لازم نیست نشان دهد که شرکت چه کاری را انجام میدهد. درواقع بهتر است که اینگونه نباشد زیرا هر چه این لوگو انتزاعیتر باشد ماندگاری آن نیز بیشتر است. ممکن است لوگو تاریخچه یک کارخانه را نشان دهد یا یک نماد از یک کار خانوادگی باشد اما لوگوها نباید نشان دهند چه کاری انجام میدهید. درعوض آنها باید نشان دهند که شما چه کسی هستید. معنای یک لوگو در چشم مردم پس از آشنایی با آن بیشتر میشود. یعنی زمانی که ارتباطی بین آنها و آنچه شرکت انجام میدهد و شکل و رنگ لوگو ایجاد شود.
۹.به یاد داشته باشید که نمادها ضروی نیستند
غالبا یک کلمه کلیدی موقت میتواند کارساز باشد به خصوص هنگامی که شرکت دارای نامی منحصر به فرد باشد مثل Google، Pirelli و غیره. اما یک نسخه از لوگو که در محدودههای کوچکتر کار میکند میتواند به شما کمک کند. این میتواند استفاده از یک رنگ خاص یا یک نشانه باشد که به عنوان عنصر طراحی ثانویه شناخته میشود مانند کلمه اول، نماد دوم و غیره.
۱۰.برروی لب مردم لبخند ایجاد کنید
تزریق کمی شوخ طبعی در کار نه تنها میتواند باعث جالب کردن کار شود بلکه میتواند در جذب مشتری نیز موفقتر عمل کند. البته این کار برای هر حرفهای مانند تولیدکنندگان سلاح و یا شرکتهای دخانیات مناسب نخواهد بود. امروزه بخشهای اقتصادی با لوگوهای دست و پاگیر و استریل شده پر شده است. قرار دادن کمی شوخطبعی در یک لوگو یک راه برای جذب مشتری میباشد.