اصول طراحی ست اداری چیست؟

طراحی ست اداری باید بر اساس اصول خاصی انجام شود؛ تا بتواند در حوزه‌های مختلف از اثرگذاری کافی برخوردار باشد. یک ست اداری با طراحی نامناسب، می‌تواند دیدگاه بدی را نزد مشتریان هر کسب‌وکار ایجاد کند؛ و حتی موجب آشفتگی و بی‌نظمی درون‌سازمانی شود. در حالی که طراحی ست اداری بر اساس اصول صحیح، ابزاری قدرتمند را برای ایجاد بهبودهای سازمانی در حوزه‌های گوناگون فراهم می‌کند. در این نوشته درباره اصول طراحی ست اداری نکات مهمی بیان شده است. نکاتی که می‌تواند راهنمای مناسبی برای این طراحی اصولی باشد.

هماهنگی

هماهنگی پراهمیت‌ترین اصل در طراحی ست اداری است. واژه ست در زبان عامه به معنای به‌کار بردن هماهنگ اجزای یک مجموعه با یک‌دیگر تعریف می‌شود. هماهنگی از جمله اصول مورد استفاده در حوزه‌های مختلف، با هدف ایجاد زیبایی و نظم است.

با همین استدلال، طراحی ست اداری باید از هماهنگی درونی و بیرونی کامل برخوردار باشد. منظور از هماهنگی درونی، هم‌شکل بودن طراحی اقلام گوناگون موجود در ست اداری است. خطوط، انحناها، رنگ‌بندی و… از جمله مواردی است که در طراحی ست اداری باید از هماهنگی کامل برخوردار باشند. تصور آشفتگی ناشی از طراحی یک کارت ویزیت با خطوط شکسته و طراحی سربرگ همان ست، با خطوط منحنی و یا به‌کار بردن فونت‌های متفاوت در هر یک از اقلام ست اداری، برای درک اهمیت هماهنگی در طراحی ست اداری کافی است.

در زمینه هماهنگی بیرونی نیز توجه به همگون بودن طراحی ست اداری با سایر طراحی‌های خارج از این ست، موجب دستیابی به هماهنگی کلی در تمامی طراحی‌های موجود در سازمان می‌شود. به عنوان مثال هماهنگی طراحی ست اداری با طراحی رابط کاربری وب‌سایت یک کسب‌وکار و هماهنگی همه طراحی‌ها با رنگ سازمانی، موجب بهبود کیفیت و کارایی طراحی ست اداری خواهد شد.

موضوع فعالیت

دومین نکته مهم در طراحی ست اداری توجه به موضوع فعالیت است. البته قوانین دقیقی در این زمینه وجود ندارد؛ اما سلیقه جمعی و دیدگاه‌های کلی می‌تواند ایده‌هایی جذاب را به ذهن طراح متبادر کرده و از طراحی ست اداری با اشتباهات فاحش جلوگیری کند. این مسئله به‌خصوص برای کسب‌وکارهایی که قبل از طراحی ست اداری، هویت بصری کاملی برای سازمان خود نساخته‌اند؛ از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است.

به عنوان مثال طراحی ست اداری برای کسب‌وکاری که در حوزه پوشاک کودک فعالیت می‌کند؛ نیازمند بهره بردن از رنگ‌های شاد و پرانرژی است؛ در حالی که در طراحی ست اداری برای یک دفتر حقوقی، باید از رنگی رسمی‌تر و ایجادکننده حس اعتماد استفاده کرد. در مثالی دیگر وجود طرح‌های بته‌جقه روی ست اداری یک مزون زنانه، زیبا به نظر می‌رسد؛ در حالی که استفاده از همین طرح‌ها روی ست اداری یک کارگاه تولیدکننده قطعات صنعتی مناسب نیست.

اصول طراحی ست اداری چیست؟

اطلاعات ضروری

سومین نکته مهم که هنگام طراحی ست اداری باید در نظر گرفت؛ کامل بودن اطلاعات ضروری کسب‌وکار است. منظور از اطلاعات ضروری کسب‌وکار، همه آن چیزی است که مخاطب اقلام ست اداری، برای ایجاد ارتباط به آن نیازمند است. در درجه اول نیز نام تجاری همراه با اطلاعات تماس مهم‌ترین موردی است که تقریبا روی تمام اقلام اصلی ست اداری باید درج شود. اطلاعات تماس عمومی شامل آدرس پستی، شماره تلفن، آدرس وب‌سایت و آدرس پست الکترونیکی است. البته بنابر نیازهای خاص هر کسب‌وکار، امکان استفاده از سایر روش‌های ارتباطی از جمله آدرس پروفایل کسب‌وکار در شبکه‌های اجتماعی نیز، راه‌کار مناسبی است.

رعایت استانداردها

به‌طور کلی طراحی هر محصول باید بر اساس استانداردهای گوناگونی انجام شود. معرفی استانداردهای طراحی ست اداری بسیار مفصل بوده؛ اما مهم‌ترین نکته در این زمینه بهره بردن از اندازه‌های استاندارد است. منظور از اندازه‌های استاندارد، انتخاب ابعاد پراستفاده و معمول برای طراحی هر یک از اقلام ست اداری می‌باشد. به‌عنوان مثال بهترین اندازه برای طراحی سربرگ، اندازه A4 و A5 است. تجربه ثابت کرده که استفاده از استانداردهای معمول، در کاهش هزینه‌ها و بهبود کاربری ست اداری بسیار موثر خواهد بود.

خلاقیت و کاربرد

در نهایت، بهره بردن از ایده‌های خلاقانه کمک می‌کند تا طراحی ست اداری هر کسب‌وکار، دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود باشد. البته تنها موضوع در زمینه استفاده از طرح‌های خلاقانه، در نظر داشتن کاربردی بودن محصول نهایی است. به این معنا که کاربردی بودن محصول نهایی، فدای خلاقیت و زیبایی طرح نشود.

 

در پایان ذکر این نکته الزامی است که برخورداری از زیباترین طراحی‌ها به تنهایی برای ست اداری کافی نبوده و کیفیت چاپ ست اداری نیز در ظاهر آن بسیار تاثیرگذار خواهد یود.