تفاوت بین طراحی لوگو و برندینگ

یک تصور عمومی وجود دارد که می‌گوید «طراحی لوگو» و «برندسازی» یک چیز هستند. گاهی اوقات این دو اصطلاح حتی به عنوان مترادف نیز استفاده می شوند.با این حال، اگرچه این دو اصطلاح بسیار نزدیک به هم هستند و باید به شکلی منسجم با هم بسته شوند، اما فرآیندهای بسیار متفاوتی از هم دارند.

مفاهیم لوگو و برند
طراحی لوگو فرایند طراحی یک آرم است و برندسازی فرآیند ساختن یک نام تجاری. بنابراین، برای درک بهتر تفاوت بین طراحی لوگو و نام تجاری (برند)، ضروری است که ابتدا مفاهیم مربوط به لوگو و برند تعریف شوند:
تعریف لوگو:
لوگو یک نماد گرافیکی است که هویت یک شرکت، یک محصول تجاری یا هر نهاد دولتی یا خصوصی را تعیین می‌کند. در دنیای رقابتی معاصر، از طریق لوگو می‌توانیم یک برند را تشخیص دهیم و آن را درک کنیم. لوگو عناصر گرافیکی بسیار زیادی را در خود دارد و همین است که همیشه توجه ما را به لوگو جلب می‌کند. یک لوگو معمولاً ترکیبی است از تایپوگرافی، گرافیک، نماد و رنگ و به عنوان یک عنصر گرافیکی، بخشی از هویت بصری یک برند را شکل می‌دهد. برای مثال به لوگوی برند CHANEL دقت کنید.

لوگوی CHANEL یکی از معروف ترین لوگوهای در بین برندهای لوکس است. این لوگو از دو حرف C پشت به هم و در هم تنیده و واژه CHANEL با حروف بزرگ، تشکیل شده است. این برند گاهی از دو حرف C به طور جداگانه استفاده می کند (به عنوان مثال در برخی از بسته بندی‌های محصول) یا اینکه فقط قسمت “CHANEL” (به عنوان مثال در وب سایت) را می‌نویسد. به این ترتیب، در رسانه‌های مختلف از لوگو به شکل چندمنظوره استفاده می‌شود.
در تصویر زیر مثال‌هایی از کاربرد لوگو در برند CHANEL را مشاهده می‌کنید.

اگر کمی با این برند آشنا باشید، پس از دیدن لوگوی آن احتمالا یکسری از تصاویر و احساسات به ذهن شما خطور می‌کند که ممکن است چیزی شبیه کولاژ فوق باشد. افراد ممکن است از دیدن این لوگو تجربیات متفاوتی داشته باشند، مثلا برخی تجمل و و ظرافت را حس کنند، بعضی‌ها بنیانگذار این برند را به عنوان نمادی از مد به یاد بیاورید، به یاد محصولات این برند (آرایش ، لباس ، لوازم جانبی)، لباس‌های فرانسوی و قیمت های بالا بیفتند. بنابراین، تجربه و درک ما از لوگو و برند متفاوت خواهد بود.
با این حال، طبق خروجی استراتژی نام تجاری CHANEL، تأثیر کلی این برند باید برای عموم مردم کاملاً مشابه باشد.

تفاوت بین طراحی لوگو و برندسازی چیست؟
طراحی لوگو فرایند طراحی یک آرم است.
برندسازی فرایند ساخت یک برند است. به معنای دقیق‌تر، برندسازی یک استراتژی است. شرکت‌ها این استراتژی را طراحی می‌کنند که مردم شرکت‌ها و محصولاتشان را بشناسند. یعنی دلیلی ارائه می‌دهند تا مردم از میان رقبای موجود، محصولات و خدمات آنها را انتخاب کنند. استراتژی برندسازی است که مشخص می کند که یک برند خاص چه چیز می‌تواند باشد و چه چیزی نمی‌تواند باشد.
برندسازی با استفاده از ابزارهای مختلف قابل انجام است. برخی از عناصری که در استراتژی برندسازی استفاده می شوند عبارتند از:
تعریف برند: بیان اهداف، ارزش‌ها، وعده‌ها
شرح موقعیت‌سازی برند
هویت برند: نام، لحن صدا یا همان (tone of voice): ویژگی کلماتی که با آنها هویت برند خود را تعریف می‌کنیم، طراحی هویت بصری (شامل طراحی لوگو)
تبلیغات و ارتباطات: تلویزیون، رادیو مجلات، تبلیغات در محیط عمومی، وب سایت، اپلیکیشن‌های موبایلی و …
اسپانسپری و مشارکت
طراحی و بسته‌بندی محصول
تجربه خرید حضوری در فروشگاه
تجربه فضای کاری و سبک مدیریت
خدمات مشتری
استراتژی قیمت گذاری
همانطور که می بینیم، طراحی لوگو یکی از ابزارهایی است که برای طراحی هویت بصری یک برند به کار می رود.