روانشناسی رنگ ها

توضیحات: در این مقاله سعی بر این داریم تا تعدادی از رنگ ها را از لحاظ روانشانسی بررسی کنیم . در مبحث روانشناسی دو نوع جایگاه داریم .

۱- جایگاه منفی

۲- جایگاه مثبت

 

شما یک همراه دارید و می توانید از آن یک استفاده منفی کنید و بعد از مدتی از این استفاده منفی پشیمان شوید و روی به استفاده مثبت آورید . خوب حالا از یک همراه دو استفاده کرده اید که متضاد هم هستند پس نمی توانید انکار کنید که این همان گوشی نیست . در این مبحث متضادهایی هم داریم که اگر دقت کنید می بینید در اشخاص بر اساس جایگاه مثبت و منفی فرق دارد . ما هر دو جایگاه را در رنگ ها بیان می کنیم و این بیان بر اساس مقالات تحقیقاتی جهانی می باشد . امیدواریم که از آن لذت ببرید.

قرمز:

مثبت: شجاعت فیزیکی ، قدرت ، گرما ، انرژی ، بقا، ‘جنگ و پرواز’، مردانگی ، هیجان.

منفی: بی اعتنایی ، پرخاشگری ، کرنش.

قرمز احساسی ترین رنگ سیر است که موجب تحریک ضربان قلب و تنفس سریعتر می شود. همچنین رنگ عشق است. لباس قرمز بسیار جلب توجه کننده است. از آنجا که رنگ تندی است ، لباس قرمز در مذاکرات و یا مقابله ها چندان مناسب به نظر نمی رسد. اتومبیل های قرمز اهداف محبوبی برای دزدها هستند. در دکوراسیون ، معمولا روی رنگ قرمز تکیه می شود. دکوراتورها معتقدند از آنجا که مبلمان قرمز جلب توجه کننده است می تواند بسیار مناسب باشد . این رنگ منجر به عکس العمل سریع مشتریان می شود به همین دلیل رنگ محبوبی در قمار به شمار می رود و دکمه های “همین الان بخر “eBay نیز به رنگ قرمز است.

 

زرد:

مثبت: خوش بینی ، اعتماد به نفس ، برون گرایی ، قدرت عاطفی ، دوستی ، خلاقیت.

منفی: بی خردی ، ترس ، شکنندگی عاطفی ، افسردگی ، اضطراب ، خودکشی.

زرد آفتابی شاد توجه رباست. در حالی که رنگ خوش بینانه به نظر می رسد، افراد در اتاقهای زرد رنگ بد اخلاق می شوند، و کودکان بیشتر گریه می کنند . برای چشم انسان این رنگ سخت ترین پذیرش را دارد . زرد باعث افزایش تمرکز است ، از این رو برای برچسب های قانونی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین سرعت سوخت و ساز بدن را بالا می برد.

 

صورتی:

مثبت: آرامش فیزیکی ، تغذیه ، گرمی ، زنانگی ، عشق.

منفی: مهار ، هراس از فضاهای بسته، ضعف فیزیکی.

صورتی عاشقانه ترین و آرامش بخش ترین رنگ است. تیمهای ورزشی گاهی اوقات رنگ اتاق رختکن مورد استفاده تیم رقیب خود را با صورتی روشن رنگ می کنند تا رقیب انرژی خود رااز دست بدهند. همچنین صورتی رنگ تسکین دهنده و اطمینان بخش است، به همین دلیل برای بسته بندی ها ایده آل است.

 

آبی:

مثبت: هوش، ارتباطات ، اعتماد ، بهره وری ، صفا، وظیفه ، منطق ، خونسردی، تعمق، آرامش.

منفی: سردی ،کناره گیری ،عدم احساس، عدم مساعدت

رنگ آسمان و اقیانوس ، آبی یکی از محبوب ترین رنگها است. این رنگ باعث واکنش مخالف با رنگ قرمز می شود. امنیت، آبی آرام باعث متابولیسم منظم در بدن می گردد ، بنابراین اغلب در اتاق خواب استفاده می شود. آبی همچنین می تواند سرد و افسرده کننده باشد. مشاوران مد توصیه به پوشیدن رنگ آبی در مصاحبه های استخدامی می کنند ، زیرا نماد وفاداری است. افراد در اتاق های آبی رنگ بهره ورترند است. مطالعات نشان می دهد وزنه برداران در ورزشگاه آبی رنگ وزنه های سنگین تری را می توانند بلند کنند.

 

سبز:

مثبت: هارمونی ، توازن ، نیروبخشی ، عشق جهانی ، استراحت ، ترمیم ، اطمینان ، آگاهی از محیط زیست ، تعادل ، صلح

منفی: ملال ، ایستایی ، ضعف.

در حال حاضر محبوب ترین رنگ در دکوراسیون است ، سبز سمبل طبیعت است. ساده ترین رنگ برای چشم است و می تواند بینایی را بهبود بخشد. این رنگ آرام وطراوت دهنده است. بیمارستانها اغلب از رنگ سبز استفاده می کنند زیرا بیماران ریلکس تر می شوند. رنگ سبز تیره مردانه ، محافظه کارانه ، و دلالت برثروت است.

 

سفید:

مثبت: بهداشت ، ، وضوح ، پاکی ،تمیزی ، سادگی ، پیچیدگی ، کارایی

منفی: نازایی ، سردی ، موانع ، غیر صمیمی ، نخبه سالاری

وقتی سیاه کاملاً جذب کننده است پس سفید کاملاً انعکاس دهنده است. در واقع ، تمام نیروی طیف را به چشم ما بازتاب می کند . بنابراین این رنگ نیز مانع ایجاد می کند اما متفاوت از رنگ سیاه و نگاه کردن به آن سخت است. از نظر روانشناسی رنگ ، سفید پاکی است و مثل سیاه غیر قابل انعطاف است ، این رنگ پاک ، بهداشتی و استریل است . مفهوم نازایی نیز می تواند منفی باشد.ازنظر بصری ، سفید درک بسط داده شده ای از فضاست. اثر منفی سفید در رنگ های گرم آن است که نگاه و احساس پرزرق و برقی به آنها می دهد .

 

قهوه ای:

مثبت: جدیت ، گرما ، طبیعت ، خاکی بودن ، قابلیت اطمینان ، پشتیبانی کننده.

منفی : عدم شوخ طبعی، سنگینی ، عدم پختگی.

قهوه ای خالص و قابل اعتماد رنگ زمین است و در طبیعت فراوان دیده می شود. قهوه ای روشن نشانگر صداقت است در حالی که قهوه ای تیره شبیه چوب یا چرم می باشد. قهوه ای همچنین می تواند غم انگیز و آرزومندانه باشد. مردان بیشتر به رنگ قهوه ای تمایل دارند قهوه ای در مورد خرید اجناس گران به ویژه در شرایط دشوار به شما احساس اطمینان می دهد.

 

نارنجی:

مثبت: آسایش بدنی ، تغذیه، گرما ، امنیت ، شور ، فراوانی ، لذت

منفی: محرومیت ، سرخوردگی ، پوچی ، نارسی.

نارنجی ترکیبی از زرد و قرمز است وبه عنوان رنگی پر انرژی در نظر گرفته می شود. نارنجی احساس هیجان ، شور و شوق ، و گرما را به ذهن فراخوانی می کند. نارنجی اغلب به منظور جلب توجه مورد استفاده قرار می گیرد، از جمله در علائم عبور و مرورو تبلیغات استفاده می شود.

 

خاکستری:

مثبت : بی طرفی

منفی : عدم اعتماد به نفس ، رطوبت، افسردگی ، خواب زمستانی، بی انرژی.

خاکستری خالص تنها رنگی است که هیچ خواص مستقیم روانشناختی ندارد. با این حال ، کاملا بازدارنده است . عدم وجود مجازی رنگ افسرده کننده است و هنگامی که دنیا خاکستری می شود ما به طور غریزی آماده خواب زمستانی می شویم . خاکستری در کنار رنگهای دیگرآنها را تعدیل می کند. استفاده زیاد از رنگ خاکستری معمولا نشان دهنده عدم اعتماد به نفس و ترس از قرار گرفتن در معرض روانشناسی رنگ است.

 

سیاه:

مثبت: پختگی ، زرق و برق ، امنیت ، امنیت عاطفی ، بهره وری ، دوام

منفی: ظلم ، سردی ، تهدید ، سنگینی

سیاه تمام رنگها را کاملاً جذب می کند . پیامدهای آن برای روانشناسی رنگ ها قابل توجه است. موانع حفاظتی در برابر جذب تمام انرژی هایی که به سمت شما می آیند ایجاد می کند ، و شخصیت افراد را می پوشاند. به خصوص با رنگ سفید به خوبی موثر واقع می شود. پختگی و قطعیت را به خوبی به هم مرتبط می کند. ادراکی از سنگینی و وقارخلق می کند (این اسطوره وجود دارد که لباس های سیاه افراد را لاغر نشان می دهد ). سیاه در اصل نبودن نور است ، چون هیچ طول موجی منعکس نمی شود که باعث ارعاب می گردد؛ بسیاری از مردم از تاریکی میترسند.