معرفی انواع لوگو

طراحی لوگو براساس شکل ظاهری به سه گروه کلی تقسیم می‌شود که در ادامه برای هرکدام به صورت جداگانه توضیحی ارائه کرده‌ایم.

طراحی لوگو تصویری

لوگوی تصویری خود به دو بخش آیکون – سمبل و پیکتوگرام دسته بندی می‌شود. در بخش آیکون – سمبل لوگو به گونه‌ای طراحی می‌شود که با تصاویر خود گویای هدف شرکت‌ها، سازمان‌ها و مشاغل باشند. مثلا طراحی لوگو سازمان یونیسف به گونه‌ای است که کودکی در آغوش مادر خود در میان خوشه‌های زیتون قرار دارد. زیتون نماد صلح بوده و آغوش مادر نشانه آرامش. بنابراین این لوگو نشان دهنده لزوم برقراری مکانی آرام و صلح‌آمیز برای کودکان و حمایت از آن‌ها است.

در بخش پیکتوگرام با استفاده از نشان‌ها و فلش‌ها به بیان یک مفهوم عام می‌پردازیم. از این لوگوها بیشتر در هتل‌ها فرودگاه‌ها و تابلوهای علائم رانندگی استفاده می‌شود. طراحی لوگو به صورت پیکتوگرام باید به گونه‌ای باشد که یک مفهوم عام مانند سرویس بهداشتی، پله برقی‌، جعبه کمک‌های اولیه و غیره به خوبی به تمامی افراد با هر زبان و فرهنگی انتقال یابد.

لوگوی نوشتاری (تایپوگرافی)

طراحی لوگو به صورت نوشتار به سه دسته‌ی مونوگرام، لوگوتایپ یا وردمارک و تایپ بیس تقسیم می‌شود. در لوگوتایپ نام شرکت و هر نام تجاری دیگر به طور کامل و با ظاهری فانتزی طراحی می‌شود. برای مثال توییتر دارای یک لوگوتایپ است، زیرا نام توییتر به صورت انگلیسی در لوگو استفاده شده است. توجه داشته باشید که در لوگوتایپ حروف استفاده شده باید خوانا باشند تا با هر سایزی قابل خواندن باشند.

نمونه‌ی دیگر لوگوی نوشتاری مونوگرام است که فقط از یک حرف (معمولا حرف اول نام شرکت یا مشاغل) به عنوان لوگو در نظر گرفته می‌شود. در این طرح هیچگونه تصویری استفاده نمی‌شود.

نمونه‌ی سوم و آخر لوگوی نوشتاری، تایپ بیس می‌باشد. طراحی لوگو به صورت تایپ بیس بسیار جذاب است، زیرا طراح لوگو با استفاده از حروف نام شرکت، تصویر یا نمادی را به صورت خلاقانه طراحی می‌کند که با هدف شرکت و موسسه همخوانی داشته باشد. برای مثال اگر شرکتی در زمینه‌ی برق فعالیت دارد با تبدیل یکی از حروف به شکل الکتریسیته یا لامپ (اشکال باید با شکل ساختاری حروف همخوانی اشته باشند) می‌تواند زمینه فعالیت خود را به سمع مخاطبین برساند.

لوگوی تلفیقی یا ترکیبی

این لوگو ترکیبی از نوشتار و تصویر است. شرکت‌ها و مشاغل با طراحی لوگو به شیوه ترکیبی سعی در گنجاندن نام برند خود در آن داشته و از تصویر نیز به منظور انتقال هدف و زمینه فعالیت خود استفاده می‌کنند. لوگوی شرکت ناسا نمونه‌ای از لوگوی ترکیبی است.