هفت راز طلایی در طراحی گرافیک

امروزه شاهد طرح های مختلفی در دنیای اطرافمون هستیم.

طرح های تبلیغاتی و یا بسته بندی های خاص و شیک!

و طراحی صنعتی در وسایل مختلف مانند خودرو و تلویزیون و یخچال و …

تمامی این طرح ها دارای یک اصل واحد هستند. انسان مانند خداوند عاشق زیباییست!

راز اول: زیبایی

مهمترین فاکتور در طراحی زیبایی بصری و همسویی آن با دیدگاه عمومی بازار هدف است.

این مهم نقش بسزایی در نشان دادن کالا و یا خدمت دارد . بطوریکه یکی از عوامل مهم فروش محسوب می گردد.

برای بدست آوردن طرح مناسب یک کالا و خدمت باید بررسی های جامعه شناسی و بدست آوردن روحیات مخاطبان را در دستور کار قرار داد.

استفاده از المان های مناسب در طراحی باعث ارائه مناسب آن کالا و خدمت به مشتری خواهد بود.

راز دوم: رنگ شناسی

فاکتور بعدی در طراحی، شناخت رنگ و روانشناسی رنگ است.

کتابهای مختلفی برای این کار موجود است . فقط باید بدانید که رنگها تأثیرات مختلفی روی احساسات ما دارند.

مثال: اگر یک نوشیدنی گرم را در بسته بندی با رنگ سرد مثل آبی و آبی آسمانی  قرار دهیم، در فروش آن محصول با شکست روبرو خواهیم شد.

راز سوم: خلاقیت

طرح هایی که دارای خلاقیت هستند، فرقی نمی کند که پوستر باشد یا بسته بندی و یا خود کالا، حتما و با قدرت به فروش میرسند.

زیرا انسان ذات خلاقیت را دوست دارد . در حقیقت خلاقیت یک نوع نوآوری نیز محسوب می شود.

در بعضی از طراح ها خلاقیت یک امر ذاتی هست و در بعضی دیگر اکتسابی!

راز چهارم: امکان پذیری

در طراحی باید به امکان پذیری آن در پروسه تولید کالا و یا ارائه یک خدمت احتمام ویژه ای داشت.

امکان پذیری بیشتر در تولید و بسته بندی لحاظ می شود و در بحث هایی چون پوستر و بیلبورد خیلی حائض اهمیت نیست.

راز پنجم: اغراق در تبلیغ

در تبلیغات یک اصل وجود دارد که آن اغراق است .

زیرا باعث جلب توجه بیشتر در افراد می شود . البته اغراق بیش از حد هم باعث دیده نشدن می شود.

اغراق سلاحی هست بسیار کاربردی که مغز و روحیات مخاطبان را مورد هدف خود قرار می دهد.

راز ششم: احترام به مخاطبان

در طراحی باید در نظر داشت که طرح یک کالای عمومی مثل ماکارونی در فرهنگ جامعه تأثیر گذار است.

بطوریکه اگر روی بسته بندی آن کلمه ای مغایر با ارزش های جامعه چاپ شود باعث ضربه به فرهنگ آن جامعه خواهد بود.

این مورد در تمامی انواع طراحی باید رعایت شود. فرقی نمیکند که پوستر باشد یا تراکت یا بیلبورد تا تبلیغاتی تلویزیونی!

و نیز فرقی نمیکند که بسته بندی باشد، کالا باشد یا یک طرح صنعتی.

رعایت اصول جامعه و فرهنگ یک جامعه از نکات اصلی در طراحی است.

راز هفتم: رضایت قلبی

شمایی که به عنوان طراح برای شخصی یک پروژه ای را طراحی میکنید باید آن طرح را مثل فرزندتون دوست داشته باشید.

هر طرح شما برای شما یک رزومه محسوب میشود و اگر در طراحی تمام توان خود را بگذارید، یک رضایت قلبی را دارا خواهید بود.

شما خالق یک طرح هستید و طرح شما مخلوق شماست. دیگران فقط صاحب طرح شما می شوند.

 

امیدواریم این هفت راز طلایی در ذهنتان به عنوان یک گنجینه با ارزش حفظ شود و روز به روز شاهد پیشرفت در این عرصه مهم باشیم.