وکتور چیست؟ و کاربرد آن چیست؟

اگر وارد دنیای طراحی شود امکان ندارد وکتو ، گرافیک برداری و بردار به گوش شما نخورد . امروز می خواهیم راجب این موضوع صحبت کنیم که وکتور چیست ؟ تعریف دقیقی از آن ارائه دهیم تا شما بیشتر از آن استفاده نمایید.

گرافیک برداری یا گرافیک وکتوری (Vector Graphics) یک نوع روش ذخیره سازی و تولید تصاویر دیجیتال می باشد که در آن تصاویر از مجموعه از مشخصات هندسی نقاط، منحنی ها ، خطوط و چندضلعی ها تشکیل می شود.

تصاویر ایجاد شده در گرافیک برداری از بردار ها یا همان وکتور های تشکیل شده اند که به صورت ریاضی تعریف می شوند. به همین دلیل اجزای تصویر را می توان به راحتی جابجا کردن بدون اینکه نگران تغییر کیفیت تصاویر باشیم. وکتورها مستقل از رزولوشن هستند و شما می توانید به راحتی در هر بزرگ نمایی و وضوحی آنها را مشاهده و چاپ نمایید.

گرافیک وکتوری در مقابل گرافیک شطرنجی که درآن تصاویر از پیکسل ها تشکیل می شوند ، قرار می گیرد.

فایل های وکتور را می توانید با فرمت های WMF,EPS,AIو… مشاهده کنید. برای استفاده و کار با این گونه فایل ها شما باید به سراغ نرم افزارهایی مانند فوتوشاپ،کورل دراو، ایلاستریتر و… بروید.

برخی ویژگی های وکتور ها :

  • زوم کردن برروی این گونه فایل ها بدون افت کیفیت است
  • قابلیت تغییر گسترده در این نوع فایل ها ، در واقع شما می توانید یک فایل وکتور را در یکی از نرم افزارهای مرتبط باز نموده و آ را تیکه تیکه کنید بدون تغییر کیفت
  • فایلهای وکتور به تصاویر Raster شده تبدیل می شوند.

استفاده از فایل های وکتور

شما می توانید به راحتی هر یک از فرمت های این نوع فایل را در نرم افزارهای معرفی شده باز کنید. اگر چنانچه آنها را در ایلاستریتور و کرول دراو باز کنید با توجه به اینکه این نرم افزار ها خاصیت برداری دارند ، فایل ها به صورت لایه باز خواهند بود و شما می تواند بدون هیچ تغییری در کیفیت ویرایش های مورد نظر خود را اعمال کنید.

همچنین برای باز کردن فایل های وکتوری در فوتوشاپ کل طرح به صورت یک لایه در فوتوشاپ شناخته می شود و برای کارهای معمولی بدون ویرایشی خاصی بروی فایل قابل استفاده است.

کاربردها :

تصاویر برداری امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند و در اکثر کارها مورد استفاده قرار می گیرند. ازجمله کاربردهای آنها می توان به :

تبدیل تصاویر پیکسلی به وکتوری

ممکن است شما بخواهید از یک لوگو یا آرم با کیفیت پایین در طراحی خود استفاده کنید بهترین کار این است که آرم مربوطه را به صورت وکتور درآورید و آن را در طراحی خود استفاده کنید بدون اینکه کیفیت آن تغییر کند. برای این کار کافیست نرم افزار Vector Magic را دانلود و نصب کنید و تصویر پیکسلی خود را وارد آن کرده و با طی کردن چند مرحله یک تصویر برداری تحویل بگیرید.