چگونه یک آرم برای شرکت خود انتخاب کنیم

آرم (یا لوگو) به زبان ساده؛ یک معرف یا نشانه‌ای از فعالیت‌های یک شرکت و یا هر سازمان است. اگر هنوز برای شرکت، سازمان، سایت و… خود یک آرم طراحی نکرده‌اید و آن‌را به مشتریان خود معرفی نکرده‌اید، پیشنهاد می‌شود خیلی زود به فکر طراحی و انتخاب یک آرم خوب باشید و با این کار یک قدم بزرگ در تجارت خود به سوی موفقیت بردارید. البته اشتباه در انتخاب این عنصر نیز به همین میزان می‌تواند در رشد کسب و کار شما تأثیر منفی داشته باشد. پس قبل از اقدام به این کار تعدادی از عامل‌های مهم انتخاب یک آرم خوب را بررسی می‌کنیم.

سادگی؛ اولین شرط

اولین شرط و نکته‌ای که شما در هنگام طراحی و یا انتخاب یک آرم برای شرکت خود باید به آن توجه کنید این موضوع است که آرم انتخابی شما باید از فرم‌های ساده و به یاد ماندنی تشکیل شده باشد. نگران نباشید اگر قصد ثبت رسمی این آرم را در ایران دارید هنوز هم اکثر طرح‌های ساده و ابتدایی پذیرفته می‌شوند و شما می‌توانید به این شکل بهترین لوگوها را برای خود انتخاب کرده و ثبت کنید.

دلایل مختلفی برای لزوم استفاده از طرح‌های ساده در آرم‌ها وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  1. به یاد ماندنی‌تر هستند.
  2. از آن‌ها در هر جایی می‌توان استفاده کرد.
  3. در آینده اگر بخواهید از آن‌ها در دیگر پروژه‌ها استفاده کنید نیازی به طراحی مجدد نیست و همان طرح اولیه را می‌توانید استفاده کنید.
  4. خیلی ساده‌تر توسط طرفداران شرکت، سایت، سازمان، نهاد و… شما تکثیر می‌شوند.
  5. و…

 

سیاست و اهداف شما به صورت گرافیکی

همانطور که در اول این مقاله گفته شد آرم شما می‌تواند معرفی کننده فعالیت‌ها و سیاست کاری شرکت و یا سازمان شما باشد پس استفاده خلاقانه از ایده‌هایی که اهداف و سیاست‌های شما را به صورت گرافیکی در آرم نمایش می‌دهند می‌تواند روش مناسبی در طراحی آرم شما باشد.

 

استفاده مناسب از رنگ‌ها

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های آرم یا لوگو شما که باعث می‌شود شرکت، سایت و… شما را در ذهن کاربران و مشتریان شما به یاد ماندنی‌تر کند رنگ‌هایی است که از آن‌ها در آرم شما استفاده شده است. اگر بخواهیم مهم‌ترین موارد در این زمینه را رعایت کنیم باید آرم شما از قوانین زیر پیروی کند.

  1. تنوع رنگی کمتر: به هر میزان که در آرم شما از تعداد رنگ‌های کمتری استفاده شده باشد لوگوی شما معمولاً حرفه‌ای‌تر و به یاد ماندنی‌تر می‌شود پس سعی کنید در صورتی که نمی‌توانید تنها با استفاده از یک رنگ آرم خود را طراحی کنید تعداد رنگ‌های به کار برده شده از سه رنگ بیشتر نشود.
  2. روانشناسی رنگ‌ها: تا کنون در این مورد مقالات زیادی نوشته شده است که با یک جستجوی کوچک در اینترنت می‌توانید تعداد زیادی از آن‌ها را بیابید. در اینگونه مقالات به رونشناسی رنگ‌ها پرداخته شده است که تعیین می‌کند استفاده از هر رنگی می‌تواند چه تأثیری را بر روی ذهن و عملکرد مشتریان شما داشته باشد. برای مثال اگر می‌بینید در طراحی آرم بیشتر رستوران‌های غذاخوری از رنگ زرد و قرمز استفاده شده است این امر بی دلیل نیست و می‌تواند درصد زیادی بر درآمدزایی و فروش در این زمینه تاثیر بگذارد. همانطور که می‌دانید رنگ‌ها به طور کلی به دو دسته رنگ‌های گرم و سرد تقسیم می‌شوند که این دسته‌بندی نیز می‌تواند به شما در انتحاب رنگ‌های سازگار با هم کمک بسیاری بکند.
  3. استفاده از رنگ‌های ثابت: یکی دیگر از نکاتی که در هنگام انتخاب رنگ آرم خود باید به آن توجه کنید استفاده از رنگ‌ها به صورت ثابت است. منظور ما از استفاده ثابت از رنگ‌ها این است که به هیچ عنوان در آرم خود از افکت‌هایی که می‌توانند بین دو رنگ اصلی سایه روشن خلق کنند که به رنگبندی رنگین کمانی معروف هستند استفاده نکنید و هر رنگ که استفاده شده باید محدوده مشخصی را در آرم شما داشته باشد تا در آینده بتوانید در صورت نیاز آرم خود را دوباره سازی کنید و یا در هر جایی از آن استفاده کنید.
  4. و…

 

سفارش طراحی آرم را به طراحان حرفه‌ای بدهید

حال اگر می‌خواهید کار طراحی آرم جدید شرکت خود را به یکی از طراحان واگذار کنید با استفاده از اطلاعات پایه‌ای که در این آموزش مرور کردیم می‌توانید راحت‌تر طرح دلخواه خود را به طراحان گرافیک و لوگو سفارش دهید و پیشنهاد می‌کنم که این کار را با اینکه در اکثر موارد امری ساده و پیش و افتاده به نظر می‌آید به حرفه‌ای‌های این زمینه واگذار کنید تا بتوانید از آرم شرکت خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

به یاد داشته باشید هزینه طراحی لوگو در بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌ها تنها یک بار پرداخت می‌شود، پس با انتخاب یک طراح خوب و حرفه‌ای حتی اگر هزینه بیشتری را می‌کنید می‌توانید به نتیجه مطلوبی برسید.