برای افزودن شانس موفقیت تان در کسب و کار باید آگاه باشید که رنگها همواره خالق احساسات شورانگیز ثانوی در افرادند و می توانند با آنان احساس سبکی، نرمی، رایحه، زنانگی و مردانگی ببخشند.
مصرف کنندگان ارتباطی روانی میان رنگ یا آگهی، بسته بندی محصول و محتویات آن می یابند.
متاسفانه، بسیاری از تبلیغات و رنگ بسته بندی محصولات با محصول یا پیام آن ارتباطی ندارند.
مردم فقط کالا را نمی خرند، آنان رنگ آن را هم می خرند.
هر رنگی دارای یک مفهوم عاطفی در طراحی گرافیکی و و تاثیر پنهان رنگها در تبلیغات است.
– قرمز:
خشن ترین و پویاترین رنگ هاست و دارای توانایی بالقوه برای عمل کردند است. قرمز لذت پیروزی و انقلاب را مجسم می کند.
می توان از رنگ قرمز برای هر نوع اخطاری استفاده کرد.
رنگ قرمز فشار خون را بالا می برد و موجب تنش عضلانی و فعالیتهای نتفسی می شود.
قرمز تیره رنگی غنی و سنتی محسوب می شود.
قرمز شرابی به عنوان رنگی پر تجمل و باشکوه تلقی شده است.
قرمز روشن نشانه ای از قدرت، انرژی، لذت و پیروزی است.
می توان از رنگ قرمز در موارد زیر استفاده کرد:
برای محصولات آتش نشانی
برای تمام محصولاتی که احساس مردانگی را القاء می کنند مانند سیگار، کرم ریش تراش
برای تمام محصولاتی که بی اراده خرید می شوند مانند شکلات و آدامس
وعده ای از کیفیت و ارزش و در عین حال به اندازه کافی رنگی و خنثی است که می تواند برای هر نوع کالایی استفاده شود
برای همه علائم هشدار و اخطار
دارندگان رستوران های فست فود از این رنگ نهایت بهره برداری را می کنند و اتاق غذا خوری را به این رنگ در می آورند. این روش مشتریان را تشویق به شتاب زدگی می کند . بنابراین از تعداد مشتری بیشتری پذیرایی می شود.
۲- نارنجی :
رنگ نارنجی احساس گرمی، آتش، خورشید، نور و پاییز را القاء می کند و همراه با این ها، تاثیر روانی این رنگ به صورت اشتیاق، برانگیختگی و احساس جوانی در شخص ظاهر می شوند.
رنگ نارنجی به مقدار زیاد، تپش قلب را بدون بالا بردن فشار خون افزایش می هد.
نارنجی رنگی مناسب برای غذایی آماده، گوشت و کنسروهایی است که با گوجه فرنگی درست می شود.
۳- زرد :
زرد رنگ شاد، دوستانه و پر جنب و جوش و نمادی از خوش طبعی و لذت در زنگی است.
این رنگ درخشان درست مانند پرتقال به شما احساس گرمی و روشنایی می بخشد.
زرد نقش بسزایی در جلب توجه مشتریاندارد. به ویژه زمانی که با رنگ سیاه ترکیب شود.
در بازار رنگ زرد نشانه ی قیمت ارزان است.
زرد برای محصولاتی که با ذرت، لیمو و کرم ضد آفتاب ارتباط دارند بسیار مناسب است.
۴- سبز :
رنگ سبز احساس آرامش و استراحت به شما می بخشد. فشار خون را پایین می آورد و مویرگها را فراخ می کند.
سبز نشانه ای از سلامتی، تازگی و طبیعت است.
معمولا از این رنگ برای سبزیجات کنسرو شده و مواردی که طعم نعنا دارند استفاده می شود.
۵- آبی :
رنگ آبی شما را به آسمان می کشاند و نیز به آب، دریا، هوا و سفر.
با احساس آزادی، رویا و جوانی ارتباط دارد.
آبی رنگی آرام و آرامش بخش است.
آبی نماد امنیت و محافظه کاری است .
آبی رنگ ثروت، اعتماد و امنیت است.
۶- بنفش :
بنفش رنگ قرمز آرام است. در این رنگ نوعی اندوه موج می زند.
در تبلیغات به ندرت از این رنگ استفاده می شود شاید بجز مواردی که بخواهند به محصولی احساس وفاداری ببخشند.
تاثیر پنهان رنگها در تبلیغات
– قهوه ای :
این رنگ با زمین، جنگل، گرمی و راحتی مرتبط می شود. نمادی از یک زندگی سالم و کار روزانه است.
قهوه ای به نوعی ابزار میل به تملک و رفاه مادی است.
قهوه ای رنگ مردانه است و احساس حرفه ای بودن و جایگاه اجتماعی را القاء می کند.
از این رنگ می توان برای تمام کلاهای مردانه استفاده کرد.
۸- سیاه :
رنگ سیاه با تجسم مرگ، عزاداری و انزوا همراه است.
سیاه، کیفیت شب و کاراکتر غیر قابل نفوذ آن را به ذهن می آورد. سیاه رنگ بدون امید و آینده است.
در عین حال رنگ سیاه احساس تمایز، برتری، شکوه و عظمت را برمی انگیزد. این رنگ دارای کاراکتر برجسته ای است که می توان برای محصولات سطح بالا مانند عطر به کار گرفت.
در تبلیغات معمولا از رنگ سیاه استفاده می شود زیرا در نشان دادند تضاد بسیار موثر است و به علاوه این رنگ می تواند زمینه ای برای تمامی رنگها اطراف آن باشد.
۹- سفید :
به رغم درخشش این رنگ نوعی احساس سکوت و خنکی را برمی انگیزد.
در ابعاد وسیع سفید می تواند خیره کننده باشد اما به تنهایی احساس تهی بودن را القاء می کند.
سفید نمادی از پاکیزگی است و به همراه رنگ آبی، احساس تازگی و طراوت را برمی انگیزد.
۱۰- خاکستری :
رنگ خاکستری احساس تردید را در شما بیدار می کند.
پریدگی این رنگ به شما احساس ترس، پیری و مرگ را می بخشد.
خاکستری کثیف ترین رنگهاست.در عین حال رنگ خاکستری متالیک نمادی از قدرت و تمایز و موفقیت است.
۱۱- صورتی :
رنگ صورتی ظریف و رمانتیک است و نمادی از ملایمت، زنانگی، محبت و نزدیکی است.