آموزش دابل اکسپوژر

در این آموزش، افکت محبوب دابل اکسپوژر رو در فتوشاپ به کمک حالت های ترکیبی و ماسک های چینش در چند مرحله ایجاد می کنیم. بریم که این کارو انجام بدیم.

در عکاسی و فیلمبرداری، اکسپوژر (نوردهی) چندگانه، ترکیبی از دو یا چند اکسپوژر برای ایجاد یک تصویر است. اولا، این تکنیکی است که در اون شاتر دوربین بیشتر از یک بار باز میشه تا روی فیلم چندین بار نوردهی انجام بده، که معمولا روی تصاویر مختلفی انجام میشه. هر چند که با نرم افزار مدرنی که در اختیار داریم، میتونیم اثری مشابه رو در فتوشاپ تولید کنیم.

برای اساس تصویر خودمون، از تصویر مرد جوان از سایت Stockvault.net استفاده می کنیم. شما می تونید از هر تصویری که دوست دارید استفاده کنید، مثل عکس های آرشیو شخصی خودتون. با این وجود، مطمئن شوید که پس زمینه ی عکس شما کم و بیش خنثی هست، بدون اجزای نویزی مثل شاخ و برگ و علف، تا کار کردن باهاش براتون راحت تر باشه.

initial photo

اول ابزار کراپ کردن {کلید Crop Tool {C رو انتخاب می کنیم و پهنای عکس رو با حذف بخش های کناری کمتر میکنیم.

crop the photo with the crop tool
Advertisement

حالا باید روشنتر کنیم اونو و بهش کنتراست بدیم. وارد منوی Image و سپس Adjustment میشم و Levels رو انتخاب می کنیم یا کلیدهای ctrl و L رو با هم روی صفحه کلید میزنیم تا منوی Levels باز بشه. روشن ترین اسلایدر رو به سمت چپ تکون بدید که عکس رو روشن تر میکنه و با حرکت اسلایدر سیاه سمت چپ به سمت راست به اون کانترست اضافه کنید. بطریق دیگر میتونید مقادیر مشخصی در زیر اون مشخص کنید: 7 برای سایه های سیاه، 1.15 برای سایه های خاکستری و 197 برای سفید. بروی دکمه ی OK کلیک کنید تا تنظیمات اعمال بشه.

make the photo brighter with levels

ویرایش کوچیکی بروی گوش این شخص با ابزار Spot Healing Brush Tool (یا کلید I بروی صفحه کلید) انجام میدیم. فقط کلیک کنید و موس رو بکشید و بروی ناحیه ی که میخواهید ویرایش کنید ترسیم کنید…اینم از این… ناحیه ی علامت دار حالا تمیز و بی عیبه. این ابزار دم دستی برای روتوش کردن عکس استفاده میشه، زمانی که می خواهید عیب های کوچیک و خط و خش روی پوست رو برطرف کنید.

edit the ear with the Spot Healing Brush Tool

حالا میخوایم از شر پس زمینه خلاص بشیم. با توجه به اینکه از یه عکس با پس زمینه ی تمیز استفاده می کنیم درست مثل یه تکه ی کیک هست. ابزار Magic Wand Tool (کلید W) رو برمیداریم و بروی هر جایی از پس زمینه کلیک می کنیم تا انتخاب بشه. سپس به منوی Select میریم و گزینه ی Inverse رو می زنیم تا دور بدن مرد انتخاب بشه.

select the background with the Magic Wand Tool

در حالی که ابزار Magic Wand Tool (کلید W) رو در اختیار دارید، دکمه ی Refine Edge رو در نوار بالا بزنید تا انتخاب تصحیح لبه ی عکس نمایش داده شود. اینجا حالا میتونید دیدتون رو به عکس با حالت های دید View Modes تغییر بدید و بخش انتخاب شده رو بروی پس زمینه های سفید، سیاه، بیرنگ یا دیگر قرار بدید تا برای ویرایش بیشتر قابل مشاهده و دسترس پذیرتر باشه.

به آرامی مقدار شعاع Radius رو در تنظیمات تشخیص لبه Edge Detection تا 1.5 زیاد کنید تا سختی دور لبه ها کمتر بشه و جزئیات کوچیک رو همچون موها درست نمایش بده.  در بخش Output انتخاب Output To رو در پنجره ی تنظیمات بروی New Layer with Layer Mask تنظیم کنید. این بطور خودکار طی مخفی کردن پس زمینه، یک کپی از تصویر اولیه با عمل Clipping Mask یا چینش ماسک درست میکنه.

میتونید با انتخاب های دیگر در پنجره ی Refine Edge بازی کنید تا لبه رو صاف تر و بیشتر محو کنید. در صورتی که میخواید یه بخشی که با دیگر بخش ها احاطه شده رو جدا کنید ، یا اینکه تصویر پس زمینه دارای پیچیدگی هست و لبه های سوژه ی اصلی مناسب نیست، این کار خیلی میتونه بهتون کمک کنه. در مورد ما، این تغییرات جزئی برای ایجاد افکت دلخواه ما کافی هست.

use the refine edge to cut out the portrait

یک لایه جدید New Layer در زیر پرتره ی بریده شده بسازید و اونو با یه رنگ شبه خاکستری خنثی مثل dcdbd9# با استفاده از Paint Bucket Tool (کلید G) پر کنید.

fill the background with color with Paint Bucket Tool

عکس دوم رو برای ترکیب بندی خودمون انتخاب می کنیم. میتونه تصویری از یک گل زیبا یا منظره شهر یا هر چیز انتزاعی و پیچیده باشه. برای این آموزش، می خواهیم از منظره ی طبیعی  تک رنگ یک جنگل که توسط ساموئل رول ایجاد شده استفاده کنیم.

select the second photo for our photomanipulation

تصویر جنگل رو بروی پرتره ی مرد جوان قرار بدید. لایه ی جنگل رو انتخاب شده حفظ می کنیم، کلید ctrl رو میگیریم و بروی ماسک لایه ی زیرین (ماسک پرتره) کلیک می کنیم. خطوط دور انتخاب پرتره ی مرد بصورت متحرک بروی لایه ی جنگل دیده میشه.

make a selection from the portrait

بروی دکمه ی Add Vector Mask در پایین پنل لایه ها Layers کلیک کنید تا بخش هایی که از تصویر جنگل لازم نیست مخفی بشن. در صورتی که روی آیکون chain icon بین نمایه ی تصویر و ماسک اون در پنل لایه ها Layers کلیک کنید، ارتباط لایه و ماسک رو قطع میکنه، بدین ترتیب میتونید تصویر داخل ماسک رو بدون جابجا کردن لایه ی اصلی بچرخونید و تکون بدید.

در این مورد، میخوایم تصویر جنگل رو برعکس کنیم، تا بازتاب تاریک درختان در سمت بالای محیط انتخاب پرتره قرار بگیره، همونطور که در اسکرین شات پایین دیده میشه.

use Add vector mask and rotate the forest image

لایه ای که شامل پرتره چیده شده با Clipping Mask است را انتخاب کنید. یک کپی (کلید Ctrl + J) ایجاد کنید، اونو بکشید و در نهایت در بالای لایه ی جنگل قرار بدید.

place the portrait above the forest

حالا میخوایم پرتره رو تک رنگ یا monochromatic کنیم تا  رنگ های اون با رنگ های تصویر جنگل هماهنگ بشه. لایه ی پرتره رو بصورت انتخاب شده حفظ کنید. وارد منوی Image بشید و در بخش Adjustments گزینه ی Desaturate رو انتخاب کنید یا خیلی ساده Shift رو بهمراه Ctrl و U بزنید تا تصویر تبدیل به سیاه و سفید بشه.

Desaturate the portrait

پنجره ی Levels رو با زدن ctrl + L بروی صفحه کلید باز کنید و تصویر رو با حرکت اسلایدر سمت چپ به سمت راست یا تنظیم مقدار اون به 117 تاریک تر کنید.

افکت رو اعمال کنید و سپس به منوی Image برید و در Adjustments ، گزینه ی Hue/Saturation رو انتخاب کنید. تیک چک‌باکس گزینه ی Colorize رو در سمت راست پایین پنجره تنظیمات بزنید تا گستره ی کل رنگ عکس رو تغییر بدید. مقدار Hue رو به مقدار 212 تنظیم کنید، اسلایدر رو به سمت راست ببرید، تا سایه های تینت آبی دربیارین. تراز Saturation یا همون اشباع رنگ رو بروی 10 قرار بدید، تا وضوح زیاد عکس کم بشه و بروی OK کلیک کنید تا افکت ایجاد شده اعمال بشه.

edit the hue and saturation of the photo

بروی ماسک لایه ی پرتره کلیک راست کنید و در منوی کشویی میتونید بروی Apply Layer Mask کلیک کنید. حالت ترکیب Blending Mode لایه ی پرتره رو در پنل لایه ها Layers به Screen تغییر بدید. میتونیم ببینیم که در حال حاضر افکت مورد دلخواه دابل اکسپوژر ظاهر میشه. فقط چند تا تغییرات کوچیک مونده، بریم انجام بدیم.

apply the mask the switch to screen blending mode

حالا میخواهیم تصویر رو با ویرایش سر پرتره کمی سورئال کنیم. ابزار Brush Tool (کلید B) رو انتخاب کنید و قلم Airbrush Soft Round 17 رو از قلم های گرد با سایز استاندارد Round Brushesh with Size انتخاب کنید. (با زدن کلیک راست موس در منوی قلم ها یا پنل قلم ها (کلید F5) میتونید اونو پیدا کنید)

ماسک لایه ی جنگل رو انتخاب کنید، رنگ پرکردن Fill روی سفید تنظیم کنید و خیلی نرم بروی بخش بالایی ناحیه ی سر (که در اسکرین شات با رنگ قرمز مشخصه) نقاشی کنیم، و بدین صورت بخش های ناخواسته ی سر رو حذف کنیم و فضایی رو به بخش بالای تصویر اختصاص بدیم. این کار باعث میشه که تصویر اینطور به نظر برسه که انگار درخت ها دارن مستقیما از روی سر مرد در پرتره رشد میکنن.

edit the top of the head with the brush tool

چند تا بخش از تصویر در این مرحله ممکنه کمی نویزی به نظر برسن (برای مثال بخش چشم ها، جایی که درختای تصویر جنگل تاثیر حواس پرت کننده ای ایجاد میکنن) بزارید این مساله رو حل کنیم و این بخش ها رو تمیز کنیم و کنتراست هم ایجاد کنیم.

در زیر لایه ی پرتره ی بی رنگ شده یک لایه ی جدید ایجاد می کنیم، و ابزار Brush Tool (کلید B) رو دوباره برمیداریم و رنگ پر کردن (Fill) رو به آبی تاریک (2f2c35#) تغییر میدیم، که این رنگ رو میشه مستقیما از بخش موی پرتره با استفاده از ابزار Eyedropper Tool (کلید I) استخراج کرد.

با رنگ کردن بخش چشم ها شروع کنید و اونو بیشتر قابل تمایز کنید. برای راحتی بیشتر، میتونید با زدن Ctrl و کلیک بروی ماسک لایه ی پرتره، دور پرتره (خطوط جداکننده ی متحرک) ایجاد کنید که اجازه می دهد تا تنها در داخل ناحیه ی انتخاب شده ترسیم کنید، بدون اینکه از مرز انتخابی خارج بشه.

make the eyes area more clear and contrast

حالا میخواهیم یک ویرایش پایانی بروی تصویر خودمون داشته باشیم. لایه ی پرتره ی بی رنگ شده رو انتخاب کنید و با کلیک بروی آیکون ماسک در بخش پایین پنل لایه ها Layers به اون ماسک اضافه کنید. ابزار Brush Tool (کلید B) رو بردارید و رنگ Fill رو به سیاه تغییر بدیم. از اونجاییکه ماسک لایه بطور پیش فرض سفیده، رنگ سیاه بهمون کمک میکنه تا بخش های ناخواسته رو از تصویر پاک کنیم. بروی ناحیه ی گردن مرد نقاشی کنید تا یه حالتی ایجاد کنید که انگار صورت مرد داره از درختان میزنه بیرون.

edit the neck of the portrait with the layer mask

تبریک میگم. این قدم های ساده به ما کمک کرد تا یه پرتره با استایل دابل اکسپوژر با ترکیب دو تصویر بسازیم و اثر سورئال قشنگی رو تولید کنیم. امیدوارم که در این آموزش نکات و ترفندهای مفیدی رو کسب کرده باشید. چرا که خیلی به شما کمک میکنن تا ترکیب های تصویری جالبی رو ایجاد کنید. موفق باشید !

finale double exposure result