اینفوگرافیک چیست؟/اشنایی با انواع اینفوگرافیک

اینفوگرافیک ها ترکیبی از اطلاعات و عناصر گرافیکی هستند که در جهت تفهیم و انتقال سریع مفاهیم طراحی میشوند. واژه ی Infographic نیز ترکیب دو واژه Information و Graphic است. هر چند در زبان فارسی واژه “اطلاع نگاشت” برای Infographic برگزیده شده است اما بیشتر کلمات : اینفوگرافی، اینفوگراف و یا داده نما را برای آن بکار میبرند.

اهمیت استفاده از اینفوگرافیک

همانطور که می دانید امروزه پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که مغز انسان در پردازش و به خاطر سپردن اطلاعاتی که از طریق تصاویر دریافت می کند در مقایسه با خواندن متن ها بسیار بهتر عمل می کند، اهمیت و لزوم استفاده از اینفوگرافیک اینجا بر ما روشن می شود

به بیان ساده‌تر، اینفوگرافیک ‌به کمک عناصر بصری مانند عکس، نمودار، نقشه، دیاگرام و … سعی می‌کنند تا مجموعه ای از داده‌ها و اطلاعات پیچیده را به‌گونه‌ای به تصویر درآوردند که پیام به شیوه‌ای سریع و قابل‌فهم به مخاطب منتقل شود.

اینفوگرافیک‌ ها ترکیبی از اطلاعات و عناصر بصری هستند که
هدف آن‌ها ارائه سریع و ساده اطلاعات در قالب تصویر است.

اینفوگرافیک چیست

انواع اینفوگرافیک

داده نما ها امروزه به 4 دسته تقسیم می شوند که این دسته بندی بر اساس شیوه پیاده سازی و نحوه نمایش اطلاعات به کاربر انجام شده است.

انواع اینفوگرافیک عبارتند از :

Static Infographic

اینفوگرافیک ایستا : در این نوع اینفوگرافی ها تمام داده ها و اطلاعات در یک مرحله به صورت یک تصویر به کاربر نمایش داده می شود.
Dynamic Infographic اینفوگرافیک پویا : این دسته از اینفوگرافی ها به صورت متحرک در غالب انیمیشن و به تازگی در شبکه های اجتماعی به صورت فایل های GIF به کاربر نمایش داده می شود.

Interactive Infographic

اینفوگرافیک های تعاملی : این نوع اینفوگرافی ها با کاربر در تعامل بوده و بر اساس انتخاب و داده هایی که از کاربر گرفته می شود ، اطلاعات را نمایش می دهند که معمولا در بستر وب سایت ها و یا اپلیکیشن طراحی می شود.

مطالب مرتبط : آموزش طراحی لوگو

تاریخچه اینفوگرافیک

اگر تا کنون تصور می کردید که اینفوگرافیک یک ابزار جدید است باید بگوئیم که شما سخت در اشتباه هستید زیرا بشر از هزاران سال پیش از این شیوه برای انتقال و تفهیم اطلاعات استفاده می کرده است. قدیمی ترین نمونه ای که تا به حال کشف شده است مربوط می شود به اواخر عصر سنگ در غار Chauvet، که در جنوب فرانسه می باشد و پیشنینیان ما با مصور کردن عکس حیوانات اطلاعاتی را روی دیواره های غار حک کرده اند.

اینفو گرافیک در طراحی سایت

ایفورگرافیک در طراحی وب سایت کاربرد اساسی دارد ،با توجه به اینکه می توانیم با بهره گیری از آن در جهت ارائه تجربه کاربری بهتر استفاده کنیم ، ولی از زیر شاخه های طراحی رابط کاربری قرار نمی گیرد. با توجه به اینکه فضای ما در وب سایت محدودیت هایی دارد و ما به صورت حضوری نمی توانیم اطلاعات وب سایت را به کاربر توضیح دهیم ، اینفوگرافیک نقش بسیار مهمی را در تفهیم درست و سریع اطلاعات به کاربران وب سایت دارد.
اگر شما نیز به طراحی اینفوگرافیک نیاز دارید ، می توانید همین حالا با واحد طراحی وینت تماس حاصل کنید و از خدمات ما بهره مند شوید.