سینما و گرافیک

کاربرد گرافیک در سینما

طراحی پوستر،لوگوتایپ ،پلاکارد از کارهای طراحان گرافیک در زمینه سینما است.در حالی که در خارج از مملکت علاوه بر طراح گرافیکی که مسئول ساخت پوستر، پلاکارد ،بروشورو… برای فیلم می شود، چندین طراح گرافیک دیگر نیز در یک فیلم مشارکت دارند که هر کدام از آنها در کنار کارگردان وظیفه ای بر عهده دارند که یکی از آنها بعلاوه یک تیم متخصص و حرفه ای، با مشاوره ی کارگردان مسئول ساخت تیتراژ می شوند.

تیتراژ در ابتدا و انتهای هر فیلم قرار می گیرد و وظیفه ی آن معرفی فیلم است که شامل عنوان و عوامل می باشد. تیتراژها نقش یک کاغذ کادو را بازی می کنند که فیلم به عنوان یک هدیه در آن قرار می گیرد و هر چقدر این کاغذ کادو زیباتر و حرفه ای تر بسته بندی شده باشد اشتیاق برای دیدن هدیه نیز بیشتر خواهد شد. تیتراژهای حال حاضر ما عموما بدون فکر، ایده پردازی و عدم استفاده از افراد متخصص و خلاق انجام می گیرد و تعداد بسیار کمی از جهت طراحی مطلوب و حرفه ای است.

تیتراژها با استفاده از فونت ها یا تصاویر غیر مرتبط که از تصاویر خود فیلم استفاده نمی شود ساخته می شود.  تیتراژهای حال حاضر ما در چند نوع یا فرم تهیه می شود، یکی از متداول ترین و بیشترین آنها یک پس زمینه مشکی است که عنوان و نام عوامل با فونت سفید بصورت کاملا ساده نگارش می شود،که حتی در انتخاب نوع یا رنگ فونت تغییر یا تنوعی ایجاد نمی شود و همیشه با تعدادی فونت های تکراری مطالب را نگارش می کنند، البته درست است که فونت های ما در مقابل فرنگی ها بسیار کمتر است اما با همین داشته های اندک و یک طراح گرافیک  می توان کارهای خوبی انجام داد و راه هایی هم برای جبران این مطلب وجود دارد، یکی از این راه ها تکنیک تایپوگرافی (نوشته نگاری) است که در آن طراح فرم فونت را بصورتی که خوانایی خود را از دست ندهد، دست خوش تغییراتی می کند و شکلِ تصویری متفاوت تری از فونت را می سازد. که مثال این مطلب تیتراژ فیلم سینمایی قاعده بازی به کارگردانی احمد رضا معتمدی است که در آن نام بازیگران با توجه به نقشی که در فیلم ایفا می کنند تایپوگرافی شده است.

تکنیک بعدی که می توان از آن در اینجا یاد کرد خوشنویسی می باشد که رسم الخط هایی همچون: نستعلیق، نستعلیق شکسته، ثلث، ریحان و… را شامل می شود، که حتی بسیاری از پوسترهای فیلم ها را با این خطوط دیده ایم.

به تعداد زیاد پوسترها، تیتراژهای زیادی نیز با این خطوط نگارش شده مثل سریال امام علی یا مختارنامه به کارگردانی بیژن میرباقری که با خطوط: معلا، ثلث یا نستعلیق نگارش شده. اما با این وجود هنوز کار خلاقانه و حرفه ای در این حوزه که یکی از گنجینه های ملی ماست انجام نشده. نکات مهم در هر دو تکنیک یاد شده خوانایی کلمات، رعایت اصول نگارش مخصوصا در خوشنویسی، چیدمان و فاصله بین حروف و کلمات، انتخاب رنگ مناسب برای حروف یا کلمات، فضاسازی و انتخاب رنگ مناسب برای پس زمینه است که رعایت کردن این نکات بسیار ضروری است.

 در انواع تیتراژهای باقیمانده هم، از بازیگران، عوامل، تصاویر غیر مرتبط، آرشیوی یا گرافیکی و… استفاده می شود. که عموما با تکنیک موشن گرافیک یا گرافیک حرکتی که با استفاده از تکنولوژی ویدئو یا انیمیشن و با ایجاد توهم حرکت یا تغییر در ظاهر المان های بصری باید تولید شود که بسیار می تواند متنوع و پرکار باشد یکی از نمونه ی بارز و بسیار جذاب و حرفه ای موشن گرافیک که در این ده های گذشته به حساب می آید را در جشنواره سی و دوم فجر دیدم که متعلق به فیلم طبقه هساث! به کارگردانی کمال تبریزی بود، که رنگ و بوی گرافیک ایرانی را می داد و جز بهترین ها بود.

در نهایت موارد و اصولی که در بالا ذکر شد اگر بکار گرفته شود مطمئنا موجب بالا رفتن سطح فیلم ها شده و باعث می شود تماشاگر از همان ابتدا با جذابیت بسیار بیشتری منتظر شروع فیلم شود.