ویژگی های لوگوی حرفه ای

طراحی لوگو مفهومی است که همزمان باید الهام بخشی، تحسین، وفاداری و برتری را در بر بگیرید. اشکال ، فرم ، رنگ و فونت آن معمولا در یک حوزه تجاری مشترک با هم متفاوت است. البته لوگوها کاربردهای غیر تجاری نیز دارند.
صاحبان کسب و کار معمولا در ابتدا به دلیل مدیریت سرمایه در زمینه لوگو هزینه نمی کنند . بعدها که کمی کسب و کار آنها به جلو رفت متوجه خواهند شد که طراحی لوگو، هزینه نیست و جزیی از یک کسب و کار است.

پنج ویژگی اصلی یک لوگوی خوب

سادگی
ماندگاری در ذهن
پایداری در طول زمان
همه منظوره بودن
مرتبط بودن

سادگی

سادگی در طراحی به ماندگاری لوگو در ذهن کمک می کند و کمک می کند “مرور زمان” از تاثیر گذاری اش نکاهد .
همچنین سادگی لوگو به ما کمک می کند تا بتوانیم از لوگو به صورت همه منظوره استفاده کنیم.

ماندگاری در ذهن

همواره در پی سادگی، ماندگاری در ذهن خواهد آمد. هدف از ایجاد یک لوگو، ماندگاری هویت مجموعه ما در ذهن گروه هدف ماست. چنانچه لوگو نتواند در ذهن مخاطبان بنشیند، هیچ کمکی به ما در ایجاد یک هویت موفق نخواهد کرد.

پایداری در طول زمان

یک لوگوی موثر نباید تاریخ مصرف داشته باشد و محدود به یک دوره زمانی باشد. لوگو باید بتواند برای ده ها سال تازگی خود را حفظ کند . چنانچه به تاریخچه طراحی لوگو رجوع کنید ، خواهید دید که انواع لوگوها در طی سالیان بارها تغییر کرده اند. اگر تغییرات در لوگو اساسی باشد، آن لوگو، یک لوگوی ناموفق است.
نمونه موفقی از این دست طراحی لوگو مربوط به شرکت کوکاکولا در مقابل شرکت رقیبش پپسی است.

همه منظوره بودن

یک لوگو خوب باید بتواند پتانسیل کاربرد در بسیاری از زمینه های مختلف را داشته باشد.
قابلیت ارائه به صورت سیاه و سفید و همچنین تمام رنگی را دارا باشد
به صورت آنلاین و قابل چاپ باشد
قابل تغییر در مقیاس بدون تغییر در ظاهر لوگو
قادر به حقوق مالکیت خود از نظر قانونی (مارک تجاری)

مرتبط بودن

پیشنهاد می شود در برخی از موارد محدود لوگو با فعالیت شرکت همسو و مرتبط باشد. به عنوان مثال اگر شما قرار است برای یک اسباب بازی فروشی لوگو طراحی کنید، بهتر است از فونت و رنگ های کودکان بهره ببرید . مرتبط بودن لوگو با حرکتی که شما دنبال می کنید، به هویت مطلوب تر کمک بسیاری می کند.
البته در مواردی لوگو نیاز نیست که با فعالیت شرکت شما ارتباط مستقیم داشته باشد، اگر به ۵۰ برند برتر جهان نگاهی داشته باشید در ۹۴ درصد آنها لوگو، نشانگر فعالیت شرکت نیست.