۱- با چشمانداز هوشمندانهای از یک مسافرت، توجه بیننده را جلب کنید
زندگی همیشه روی یک خط مستقیم نیست. نقطه نظرات مختلف سبب خلق پوسترهای هیجانانگیز میشود. زاویه گرفتن یک عکس را تغییر دهید گاهی هدف را از بالا یا پایین عکسبرداری کنید. کلمات را بهجای نوشتن روی یک خط صاف روی یک خط مورب بنویسید. پوستر Phish چشمها را به سمت بالا و پایین در طول صفحه سوق میدهد بجای اینکه چشمها در مسیر یک خط صاف و خستهکننده است.
Phish cityscape by Doe Eyed
و یا پوستر رویداد مربوط به جشنواره یک فیلم که چشمها را دقیقاً به سمت کلمه out there که فونت آن بصورت بسیار هوشمندانه پنهانشده است به دنبال خود میکشاند.
Design: Andrew Pfund
۲- انواع روشهای تایپ را امتحان کنید.
تنها با توجه به فونت بکار رفته در یک پوستر رویداد، میتوان اطلاعات زیادی استخراج کرد. با کمک فونت سان سریف پررنگ، میتوان جدیت پوستر را نشان داد و با فونت سریف کج ظرافت و زیبایی میتوان از آن استنباط کرد و با استفاده از یکدست خط شل و روان، بازیگوشی و شوخی را میتوان فهمید. در هنگام استفاده از فونت دقت کنید که برای عنوان یک یا دو و برای متن یک نمونه فونت بکار ببرید.
برای خلق یک طراحی اثرگذار، انواع روشهای تایپ را میتوان بکار برد. نگاه کنید که پوسترهای زیبای مربوط به رویدادها با الهام از موضوعشان که غذاست چطور به تصویر کشیده شدهاند. این نمونهای از یک ترکیب آزمایشی است که در ارائه طعم به بینندگان بهطور موفقیتآمیزی عمل کرده است.
اگر قرار است از این نمونه از روش تایپ استفاده کنید دقت کنید که فونت شما باید بسیار ساده و تروتمیز باشد.
این نیز یک نمونه هوشمندانه دیگر است که تم پوستر با بکارگیری روش خاصی از تایپ خودنمایی میکند پوستری که رویداد سالانه typography را نشان میدهد. چه فرصتی از این بهتر که از خلاقیت طراحان تازهکار الهام گرفته شود.
Creative Direction: Drew Melton, Designer: Neil Hubert Photography
۳- ارائه سلسلهمراتب قابلرؤیت
پوسترها باید نظر همگان را به خود جلب کند همچنین بتوان آن را بهسرعت خواند. در این راستا اطلاعات باید بر اساس اهمیتشان ردهبندی شوند. اگر با یک کپی کوچک کار میکنید به سراغ شکلهای ساده و پررنگ و یا عکسهایی شبیه Columbus Creative بروید. اگر اطلاعات زیادی دارید تمرکز خود را روی یک روش تایپ بگذارید و در مورد یک عنوان بزرگ و ارائه اطلاعات گروهی در قالب یکتکه بزرگ فکر کنید.
Design: Mike Jones
۴- ازفضای سفید و سیاه برای خلق یک ترکیب زیرکانه بهره بگیرید
خلق یک تصویر از تصویر دیگر کاریست شبیه جادو. پوستر مربوط به مغازه غذا و شراب ملبورن به زیبایی توانسته است از چنگکهای یک چنگال، لیوانهای شراب درست کند. راه دیگر برای بهره بردن از فضای سیاه این است که میتوان از طریق آن چشمها را به سمت مورد کوچکی که مدنظر است جلب کرد و به این صورت با کمک فضای سیاه که اطراف آن مورد را احاطه کرده به چشم آن بیننده فرصت استراحت بدهیم. فقط مواظب باشی هنگام کپی گرفتن فضای سفید بهصورت پرشده ظاهر نشود.
۵- نشانههای غیرضروری را حذف کنید. کمگوی و گزیده گوی …
گاهی اوقات اختصار در سخن، بهترین راه است. یک کلمه یا یک تصویر دراماتیک میتواند خیلی بیشتر از تعداد زیادی کلمه یا عکسها و تصاویر پیچیده ارتباط برقرار کند. تنها به خاطر اندکی اطلاعات بیشتر دادن کلمات و شکلهای زیادی اضافه نکنید.
به شباهتهای بین این دو پوستر توجه کنید. هردوی اینها برای جلبتوجه، تنها یک کلمه را بهطور برجسته نشان دادهاند البته بدون رنگ، تمیز و تایپشده. ظرافت مینیمالیستیک نمایان شده در این پوستر خبر از ظرافت در رویداد واقعی میدهد.
۶- از نکتهای که مدنظر است تصویر ارائه دهید
استفاده از هنر عکاسی چه تمرکز روی آن باشد چه نباشد به متن صلابت بیشتری میدهد. قسمتی از یک عکس را برش دهید و ویژگی مهم آن قسمت را مدنظر قرار دهید این نکته یک اثر دراماتیک خلق میکند و چشمها را به اطراف صفحه هدایت میکند. پوستر مربوط به تئاتر ملی de Chaillot از تصویر کامل چهره زن استفاده نکرده است بلکه تنها با بکار بردن لبها عشق و خیانت را نشان داده است. توجه کردهاید که از کنار هم قرار گرفتن لبها شکل یک قلب پدید آمده است؟
۷- از شکلهایی استفاده کنید که جذابیت تصویری دارند
از ترکیب شکلها میتوان شکلهای دیگر پدید آورد… شکلها میتوانند خطمشی برای چشمها باشند تا آنها را به سمت اطراف پوستر هدایت کنند. استفاده از شکلها در طراحی پوستر رویدادی بسیار کاربردی است، چه در محتوای متن استفاده شود و چه مسئول هدایت چشمهای بیننده باشد تأثیر غیرقابلانکاری بجا میگذارد.
Angelika Film Center poster by Joey Ellis
۸- ترکیبات تشکیلدهنده طراحی را هوشمندانه خلق کنید
زمانی که برای انجام طراحی عکس و تصویر در اختیار دارید در مورد اینکه چطور میتوان آنها را شبیه یک پازل تکهتکه کرد و دوباره در کنار هم چید تا بهراحتی قابلخواندن و فهمیدن باشند کمی بداندیشید. شما هستید که تصمیم میگیرید که چطور بیننده پوستر را بخواند و پیام را دریافت کند. به تأثیر متقابل بین شکلها و کلمات دقت کنید
این پوستر رویداد مربوط به جشنواره Malaga با زیرکی تمام، با گردهمایی چندین شکل رنگی که همگی در یک امتداد هستند توجهات را به قسمت سمت راست، بالای ترکیب جلب کرده است.
۹- برای خلق عمق و ابعاد، لایه گذاری کنید
برای نشان دادن عمق و ابعاد مختلف هدف، تصویر را لایهبندی کنید. این پوستر مربوط به جشنواره Cultivate یک شهر را در لابهلای یک زندگی روستایی نشان میدهد. بطوری که کلمات و تصاویر همدیگر را همپوشانی کردهاند.
این پوستر مربوط به رویداد Valentines با سایه گذاریهای مناسب و خلق یک ترکیب سهبعدی عمق مطلب را بهخوبی به بیننده منتقل میکند. همچنین دقت کنید که گرافیست متن را در کجای طرح بکار برده، دقیقاً در کنار شکلهایی که مربوط به معنای آنهاست.
۱۰- با تأکید روی نشانهها، انرژی و هیجان ایجاد کنید
زمانی که از عکسها و تصاویر و حتی فونتهای هیجانی و متحرک استفاده میشود درواقع انرژی و فشار زیادی بر بیننده اعمال میشود که قطعاً این فشار بازخورد نیز خواهد داشت. کلمات کوتاه نیز میتواند با خود انرژی به همراه آورد.
اکنون دیگر نوبت شماست
با توجه کردن به رویداد، خدمات و یا محصول نوع مخاطب شناسایی میشود. پیدا کردن تصویر، رنگ و فونتهایی که پیام پوستر را برساند باعث خلق یک اثر خوب میشود در طراحی پوستر دامنه انتخاب بسیار وسیع است. پس شروع کنید.