چطور یک لوگوی مینیمال کارآمد طراحی کنیم

طراحی لوگوی مینیمال جدیدا در طراحی لوگو رواج یافته است. لوگوهای مینیمال که امروزه مد شده اند، از یک نشان تجاری به علامتی برای برجسته و متمایز کردن صفحه Home وبسایت ها تغییر یافته اند. چه شما یک لوگو داشته باشید یا نه، روش های مختلف بسیار خوبی وجود دارند که برای افزودن این سبک لوگو به کار طراحی شما، بکار می آیند.

طراحی لوگو سیاه و سفید

کلید دستیابی به یک لوگوی مینیمال رنگ های سیاه و سفید هستند. یک طراحی لوگو مینیمال فقط با این رنگ ها شروع می شود و ابتدا به رنگ سیاه و سفید تعبیر می شود و پس از آن می توان المان های رنگی به آن افزود. اما اگر لوگوی شما بدون رنگ مناسب به نظر نرسد، احتمالا طراحی مینیمالیستی آن نیز کار نخواهد کرد.

(این شیوه تفکر واقعا برای بسیاری از طراحان کارآمد است.)

کارتان را با این چهارچوب کاری آغاز کنید و سپس در مورد این که چه المان های دیگری را می توانید اضافه کنید، فکر کنید. استفاده از رنگ، یک طیف رنگی یا بافت های دیگر باید پس از این که مفهوم اصلی لوگو تکمیل شد، در نظر گرفته شوند.

یک پیچ و تاب یا چنین چیزی را امتحان کنید

المان های طراحی غریب، امروزه بسیار مرسوم هستند پس با یک حرکت و پیچ و تاب ساده به عنوان بخشی از طراحی لوگو مورد نظرتان کار را ادامه دهید.

یک خط شکسته یا یک دسته از خطوط می تواند بخشی نمادین از هویت شما باشد که با تاکید بر حروف یا کلمات خاصی در لوگوی شما ارائه شوند و در مواقعی که برای لوگو فضای زیادی وجود داشته باشد، می تواند به عنوان یک نشانه ثانویه بکار رود.

در مورد روش های مختلف برای انجام این کار فکر کنید که می تواند شامل یک خط یا یک مارپیچ و یا یک شکل کاملا سیال و روان و آزاد باشد.

چیزی که در رابطه با این مفهوم جالب و خوب است این است که می توانید سبک خاص خودتان را با انتخاب عنصری که با دست طراحی شده یا طرح‌های دیگری که به صورت دیجیتال ساخته شده است، داشته باشد. سبک ترسیمی یکی از گزینه های محبوب است که می تواند با طراحی حاوی یکسری عناصر دیگر یا در زمینه ای سنتی تر با پس زمینه هایی از تصاویر یا بافت ها، بسیار کارآمد باشد.

یک لوگوتایپ بسازید

زمانی که در شک و تردید هستید، از نام برندی که برایش طراحی می کنید (یا اگر در حال کار برای یک پروژه برای ساخت نمونه کار هستید، از نام خودتان) فراتر نروید. برای ایجاد لوگویی متمایز می توانید چرخش و تغییر خاصی در حروف ایجاد کنید.

یک سبک الگو انتخاب کنید –مثل vintage- یا برای ایجاد یک طراحی سفارشی حروف را پیچ و تاب و خمیدگی دهید. نکته خوبی که در رابطه با نشان های متمایزکننده وجود دارد این است که توانایی بقا برای مدت طولانی را دارد و می توانند ارزش و بهای بسیاری برای برندتان فراهم کنند.

برخلاف گرایش ها و مدهای دیگر که می آیند و می روند، لوگوهای متمایز کننده به صورت کاملا مداوم مورد استفاده قرار می گیرند و برای کاربردهای مختلفی ساخته می شوند.

از سبک Retro استفاده کنید

ایده ساخت عناصری برای طراحی مینیمال ایده جدیدی نیست و ایده های کلاسیک مربوط به آن دوره در حال از دست دادن محبوبیت هستند. این که سعی شود دوباره با همان روش کار کرده و حال و هوای آن دوره را به کار داد، زیاد جالب از آب در نمی آید.

طراحی های مینیمال Retro معمولا تمایل به ترسیم حروفی با سبک ساده با خطوط منظم و تمیز مثل دایره حول یک نوشته دارند. خطوط نازک و سبک های کشیده نیز از نشانه های این سبک هستند.

می توان این خطوط را با طرح های رنگی که تم قهوه ای یا برجسته به کار می دهند یا با انتخاب رنگ هایی که روشنایی شبیه نئون دارند، برای بوجود آوردن حس و حالی دهه هشتادی (هشتاد میلادی) استفاده کنید. نکته مثبتی که در رابطه با مفاهیم Retro وجود دارد، این است که می توانید به عقب برگشته و انتخاب هایی از دوره های متنوع داشته باشید با یک طراحی لوگو مینیمالیستی که حتی مفهوم برگشت به 100 سال قبل را القاء کند.

از اشکال هندسی استفاده کنید

چیزی قابل تشخیص تر از اشکال هندسی وجود ندارد. طراحی لوگو تان را با یک دایره، مربع یا مثلث شروع کنید و سپس با استفاده از یک یا تعداد بیشتری شکل آن را تکمیل کنید.

یک شکل هندسی بیشتر از فقط جذب کاربران به لوگو کاربرد دارد. شکلی (یا ترکیبی از اشکال) که انتخاب می کنید می تواند به میزان زیادی با مخاطب ارتباط برقرار کند.

دایره: از آنجایی که دایره ابتدا یا انتهای مشخصی ندارد، مفهوم حرکت (مانند چرخ) را القاء می کند. همچنین ارتباط و مفهومی با زنانگی دارد و با عشق، انرژی و قدرت نیز مرتبط است. همچنین دایره ها هماهنگی و نیز بی نهایت بودن را القاء می کنند.

مربع: این شکل حسی برابری و مطابقت را القاء می کند و با ثبات و اطمینان است اما از سویی دیگر از آنجایی که این شی خیلی رایج و معمول است ممکن است گاهی اوقات خسته کننده یا ساده به نظر آید.

مثلث: این شکل زمانی که روی پایه ای ثابت قرار گرفته باشد، می تواند پایداری و ثبات، قدرت و انرژی را القاء کند. اما زمانی که به صورت واورنه یا بی ثبات باشد احساس تناقض، تنش و عصبی بودن را منجر می شود.

صلیب: صلیب نمایانگر مذهب، سلامت، امید و تعادل است.

زیاد آن را آراسته نکنید

در رابطه با طراحی مینیمالیستی مهم ترین نکته ای که وجود دارد این است که آن را تزیین نکنید.

راه های بسیاری برای ایجاد طرحی ساده، خلاقانه و زیبا وجود دارد اما همین که به زینت دادن و آراستن طرح فکر کنید، مفهوم مینیمالیستی را از بین برده اید. معمولا در فرایند طراحی لوگو مراحلی وجود دارند که شما به طرح های اولیه نگاه کنید و سعی در یافتن راه هایی برای خارج کردن المان هایی از طراحی کنید.

به مفهوم صاف و هموار بودن فکر کنید و سعی کنید چیزی بسازید که کارآمد باشد، با یک نگاه اجمالی درک شود و احساسی از مفهوم مورد نظر شما را بدون هیچ مورد اضافی به مخاطب القاء نماید. زمانی، یک مشاور به من این نصیحت بزرگ را کرد: “برای رسیدن به یک طراحی که واقعا مینیمالیستی باشد، سعی کن طرحت را حتی بدون درآوردن مداد از کیفت ترسیم کنی. اگر چنین کاری انجام دهی طرحت واقعا مینیمالیستی خواهد بود.”

با این که نمی توان همیشه به این شیوه عمل کرد اما برای آغاز بسیار مناسب است. تمرین به تنهایی به شما کمک می کند که به المان های طراحی و چگونگی القای بیشتر مفهوم بهتر فکر کنید. اکنون سعی کنید با ایده های جدید یا با لوگویی که پیش از این داشته اید، تمرین کنید.